איך לכתוב תסריט בצורה נכונה ב3 צעדים פשוטים


תמיד אהבתם לברוא עולמות ודמויות בראש ורציתם לכתוב תסריט. יש לכם רעיון לסרט או סדרת טלוויזיה אבל אתם לא יודעים איך הופכים את הרעיון למציאות? במאמר זה ריכזנו עבורכם מספר טיפים אשר יעזרו לכם מאוד בשלבי כתיבת התסריט.

 

1. שימו את התחת על הכיסא והאצבעות על המקלדת.

 

אם אתם רוצים לכתוב תסריט שיהפוך לסרט או סדרת טלוויזיה אתם חייבים אמונה, נחישות והתמדה. סטיבן קינג אמר פעם "אל תחכו למוזה. תודיעו לה איפה אתם נמצאים כל יום בין שמונה לארבע והיא כבר תבוא לבד."

 

2. תסריט טוב חייב סיפור טוב.

 

כשאתם בונים את הסיפור שאלו את עצמכם האם העולם שמוצג הוא אמיתי והגיוני? השאלה הזאת נכונה גם אם מדובר בסרט פנטסטי שכן גם סרט שעוסק בחברה או עולם אחר לגמרי משלנו צריך להגיד משהו עלינו כבני אדם. אחרת למה בכלל שהוא יעניין אותנו?

האם הסיפור מרתק ומרגש את הצופה? בוודאי יהיו סטודנטים לקולנוע שיתמרמרו כשישמעו את השאלה הזאת ויטענו בתוקף "אני עושה סרט כדי להעביר את האמת והמסרים שלי ולא כדי שהוא יהיה מסחרי" אז יפה מאוד, אבל אם הסרט לא מצליח לרגש את הקהל ולגעת בו ברגש, אין בסרט הזה אמת אנושית.

האם התסריט ברור ונעים לקריאה? תסריט הוא לא ספר אבל הוא חייב להיות נעים לקריאה אם אנחנו רוצים שמפיקים ולקטורים יקראו ויבינו אותו.

 

3. כיתבו לקהל ולא לקרן.

 

סרט צריך להיות מופק לקהל ולא לקרן כזו או אחרת שיש לה אג'נדה משתנה. אל תתאימו את הכתיבה שלכם כדי שתתאים לפי דעתכם למה שמחפשים הלקטורים בקרנות. קבלת מענק לפיתוח תסריט אמנם יכולה להגיע לשמונים אלף ש"ח שזהו סכום מכובד ביותר אבל היא לא שווה כתיבת תסריט משעמם.

חפשו את הקונפליקט.  תסריטאות טובה בנוייה על קונפליקטים. זה לא משנה אם אנחנו כותבים דרמה או קומדיה, אנחנו צריכים מאבק נחוש בין שנירצונות נוגדים או שני אנשים נחושים על מנת שהסיפור ימריא וירתק. כשאתם כותבים סינופסיס, בידקו את עצמכם, האם פספסתם הזדמנויות לכתיבת קונפליקט מרתק שיהפוך את התסריט להרבה יותר מעניין.

 

שלבי כתיבת התסריט:

 

בדרך לכתיבת התסריט המוגמר שלנו ישנם מספר שלבים מומלצים:

 

קונספט התסריט:

 

להביע במשפט אחד על מה הסרט או הסדרה ובלא יותר מעמוד לספר על העלילה, הדמויות והקשר ביניהם.עמוד הקונספט צריך להיות מדוייק ומעניין על מנת שהתסריט לא יזרק לערימת (או תיקיית המחשב) התסריטים הדחויים.

 

תקצירי פרקים:

 

להקדיש עמוד אחד לכל פרק ולפרט בו מה נקודות השיא שאליהם יגיע הפרק, מה הקונפליקט בו ומה ההוקס (נקודות בפרק שיוצרות מתח) במידה ומדובר בסרט אז לבצע תקציר סצינות או מערכות.




סינופסיס: איננו תקציר הסרט אלא תקציר העלילה והתפתחותה במספר עמודים. הסינופסיס מהווה את שלד הסיפור והוא הכרחי על מנת לגייס תקציב לפיתוח התסריט (עוד על קרנות נפרט בהמשך)  סינופסיס כולל בתוכו גם תיאור של הדמויות הראשיות והשתלבות שלהן בעלילה וגם צריך לפרט על המאורע המחולל ונקודות המפנה בעלילה. אם אתם רוצים לעניין במאי, מפיק או לקטור בתסריט שכתבתם, כדאי מאוד שבתחילתו יופיע סינופסיס מפורט.

מאורע מחולל: מאורע שבעקבותיו משהו משתנה בחייו או עולמו של הגיבור והוא יוצא למסע פיזי או נפשי שמהווה את סיפור הסרט. ב"

נקודת מפנה: נקודה שבה העלילה משתנה עקב גילוי חדש או התנהגות מסויימת של הגיבור. בשר הטבעות נקודת המפנה היא התגלגלותה של הטבעת לידיו של פרודו.